Preskoči na glavno vsebino

Prikazano

3 razlogi, zakaj v plesu ne napreduješ

Tokratni zapis se osredotoča na tri (od sicer mnogih) razlogov, zakaj v plesu nekateri ne napredujejo tako hitro, kot bi želeli. Pa poglejmo ...
Najprej naj poudarim, da se zelo dobro zavedam, da je ples za nekatere zgolj hobi. Mogoče ura na teden, ki jo preživijo s partnerjem, ali zgolj tistih nekaj minut, ko se lahko sprostijo in uživajo ob glasbi. 
Ta blog pa je namenjen tistim drugim, ki si želijo napredka. Zakaj ga morda ne vidijo (dovolj hitro)?

1. Plešejo premalo pogosto
Če želimo spremeniti svoj ples, moramo spremeniti svoje navade, ki so v telesu avtomatizirane. Kako postavljamo stopala na tla, kakšna je pri tem drža našega telesa, kako obračamo glavo, kje je naša teža in podobno. Za spremembo teh navad, ki tvorijo naš ples, potrebujemo tri faze: najprej se moramo zavedati, da nekaj počnemo narobe, potem moramo to zavestno popraviti in nenazadnje nam mora priti v podzavest (oz. postati avtomatika, kar pomeni, da razvijemo nove povezave v možganih).
Tisti, ki želimo izboljšati svoj…

Povratne informacije na plesišču - da ali ne?

Plesalci v paru se pogosto soočimo s situacijo, ko se nam zdi, da naš plesni partner ali partnerica nekaj počne narobe ali slabo - morda ne vodi pravilno ali ne sledi našemu vodenju, morda pleše izven ritma, morda ima "špagetaste" roke ali je pregrob/-a. Vsaj tako se nam zdi. Vprašanje je - ali naj to povemo ali naj molčimo?

Pozitiven in negativen odziv
Najprej seveda moramo omeniti, da obstajajo tako pozitivne povratne informacije (feedback) kot negativne. Če imamo za koga pozitivno oceno, vsekakor, spregovorite, vedno in povsod! Denimo na tečaju: "Tole si pa super osvojil/-a", na plesišču: "S tabo je užitek plesati, ker..." ali kar tako, mimogrede: "Čudoviti plesni čevlji. Kje si jih kupil/a?"

Pohval ni nikoli preveč. Seveda če so iskrene in če za njimi ni skritega namena. Tako da z njimi res ni treba skopariti.

Če želite podati negativne povratne informacije, pa je zadeva bolj občutljiva. Na eni strani se prek povratnih informacij učimo in lahko napredujemo. Na drugi strani pa nas kritika lahko potre, vzame veselje do plesa, razjezi itd. Zato moramo biti ob podajanju kritike previdni.

Kdaj je lahko podajanje povratnih informacij sporno?

Tečajnik tečajniku (na tečaju) - tole morda zveni kot zabavna besedna igra, v resnici pa niti ni tako zabavno. Kot udeleženec tečaja se boste verjetno večkrat srečali s situacijo, ko se bo nekdo učil dobesedno na vas - in na začetku zagotovo ne bo vsega izvedel pravilno.

Vsaka kritika je občutljiva zadeva zato, ker lahko prizadene drugega, negativno vpliva na njegovo samozavest ipd. Kritika med tečajniki pa je še dodatno problematična zato, ker gre načeloma za plesalce na isti ali primerljivi ravni, kljub temu pa nekdo ocenjuje, da ve več od drugega (to lahko drži ali ne, vsekakor je ocena subjektivna).

Preden podate povratne informacije ("popravljate" nekoga drugega), razmislite o več dejavnikih:
- vas je ta oseba prosila za povratne informacije?
- kako dobro ga/jo poznate?
- ali je oseba že pripravljena popraviti to, kar se vam zdi napačno (npr. če se nekdo še lovi s koraki ali še ni osvojil mehanike figure, mu nima smisla razlagati, da ne pleše po ritmu)?
- ste prepričani, da imate prav?

Boljša taktika, kot da popravljate vi, je, da to prepustite učitelju - nenazadnje je zato tam. Zaupajte mu/ji in sprejmite vlogo učenca. Če opažate, da kakšna zadeva ostaja nenaslovljena, pa jo morda izpostavite z vprašanjem. Denimo: "Oprosti, malo sem zmedena. Na kateri udarec v taktu se torej zgodi to vodenje?"

Kdor koli komur koli na zabavi - zabave so zato, da se zabavamo. Da se sprostimo. Učimo se na tečajih, vadimo v plesnih dvoranah. Na zabavah, bodimo realni, bomo verjetno vsaj občasno tudi malo vklopili glavo in "povadili". A primarno je zabava namenjena uživanju v trdem delu, ki smo ga v svoj ples vložili predhodno.

Moje osebno vodilo je, da na zabavah NIKOLI ne podajam (negativnih) povratnih informacij. Tudi če me kdo prosi, mu odvrnem, da so načeloma za to tečaji. Če pa že vztraja, sem zelo kratka in sledim načelu "sendviča" (v nadaljevanju).

Če za povratno informacijo nisem zaprošena, je na zabavah nikoli ne podajam (razen izjemoma, beri spodaj). Svetujem vam, da se držite enakega načela.

Učitelj tečajniku - naloga učitelja je, da tečajnike usmerja in po potrebi tudi popravlja. Nekateri tečajniki imajo izredno radi povratne informacije (jaz sem definitivno taka), drugi pa se bojijo biti izpostavljeni in imajo pred učiteljem tako tremo, da itak v resnici ne slišijo, kaj jim je razlagal, ker jim tako glasno bije srce.

Dober učitelj bo seveda znal podati pravo povratno informacijo. Načeloma v primeru negativnega odziva velja, da posamične osebe ne izpostavljamo pred skupino, osredotočimo pa se na to, kar je prav, in ne to, kar nekdo počne narobe (namesto: "Tvoje vodenje je pregrobo" uporabimo "Tvoje vodenje je lahko veliko mehkejše in bolj sproščeno.")

Seveda to velja samo na tečajih, ki jih učite sami. Samo zato, ker ste učitelj, po mojem mnenju nimate pravice "učiti", če se udeležite tečajev ali delavnic drugih učiteljev. 

Kdaj podajanje povratnih informacij ni sporno?

Povratna informacija načeloma ne bo sporna, če nekoga dobro poznate in sta dobra prijatelja. V tem primeru ta oseba ne bo čutila, da je osebno napadena, ne bo mislila, da je zanič, saj vendarle vedno plešete z njim/njo, ne bo vam zamerila. Pazite samo, da bodo take prijateljske kritike dobronamerne in nikakor ne prepogoste.

Povratna informacija - kritika - tudi ne bo sporna, če vas nekdo prosi za odziv, denimo na tečaju ali preplesavanju. Pa še v tem primeru bodite kar se da konstuktivni, prijazni in uvidevni. 

Če ste učitelj. In je to vaš tečaj. In znate kritiko podati na konstruktiven način.

Vsekakor se morate odzvati tudi, če je ples za vas fizično boleč in vam zaradi soplesalca ali soplesalke grozi poškodba (denimo če nekdo vztrajno dela "dipe", vi pa imate težave s hrbtom), ali če nekdo pleše neprimerno oz. se v plesu počutite neugodno. V tem primeru seveda velja, da lahko to soplesalcu ali soplesalki poveste direktno, če niste dovolj pogumni, pa se lahko poskusite en ples "izvijati" in potem "pobegnete" (in nikoli več ne plešete s to osebo), svoje pomisleke pa delite z organizatorjem zabave. Načeloma je zagotavljanje varnosti., vključno s preprečevanjem zlorab, njegova naloga.

Sendvič kritika

Na tečajih, preplesavanjih ... pogosto seveda ne boste imeli na voljo veliko časa za svoj odziv. V tem primeru vam svetujem, da se ne osredotočite na to, kaj je narobe, ampak na to, kako to izboljšati, denimo: "Morda malce bolj nežno" ali "Morda bi lahko bolj držala okvir v obratih" namesto: "Pregrob si" in "V obratih si premehka".

Kadar imate čas, pa sestavite "sendvič": pohvala, konstruktivna kritika, pohvala. Recimo: "V obratih si res napredovala. Morda moraš držati še močnejši okvir. Tvoja stabilnost je pa super." Ali: "To figuro si se res dobro naučil. Edino v dvojnem obratu bi me morda lahko vodil bolj zgodaj. Sicer pa je tvoje vodenje res prijetno."

Kako pa vi gledate na podajanje odziva? Ga hočete ali nočete slišati? Ga dajete ali se vzdržite? Zapišite svoje razmišljanje v komentar!

Komentarji

  1. Najlepša hvala za dobre nasvete o verjetno eni najbolj perečih problematik na plesnih tečajih - ki je vzrok za razhod veliko plesalnih in celo partnerskih parov.
    In pridejo prav tudi v drugih podobnih neplesnih situacijah.
    Odličen blog za plesalce! S strani odlične učiteljice plesa, ki odlično podaja plesno snov(mnenje na podlagi udeležbe na salsa delavnici)!

    OdgovoriIzbriši

Objavite komentar

Priljubljene objave