Preskoči na glavno vsebino

Prikazano

Svetloba in tema na plesišču

Naslov morda zveni ezoterično, a v resnici se ta prispevek posveča zelo konkretni temi nians oz. odtenkov plesa. Še vedno ne veste, za kaj gre? Berite naprej.


Kontrasti oz. nasprotja so tisto, kar ustvarja dinamiko. V salsa glasbi denimo glasbeniki gradijo skladbo s postopnim dodajanjem vse več instrumentov in njihovim odvzemanjem, tihimi in glasnimi toni, deli z improvizacijo, tišino (break-i), odsekanimi poudarki in podobno. Romantične skladbe imajo ob tem skozi celotno pesem drugačen značaj kot salsa dura. In tako naprej.

V plesu se izraz dinamika nanaša na hitrost, energijo in tok (flow) gibanja. Z različnimi kombinacijami teh prvin dodajamo plesu teksturo, variacijo, ustvarjamo vzdušje in izražamo svojo idejo plesa. In ta dinamika vpliva tudi na izbiro figur - če denimo želimo zelo energičen, hiter ples z ostrimi poudarki, bomo izbrali drugačne figure, kot če želimo ustvariti počasno, romantično in nežno vzdušje.

Ta tema je izredno pomembna v fazi prehoda od začetnika na višje ravni…

"Lahkotno" vodenje v salsi

Ta zapis je spodbudilo nekaj plesov v zadnjem obdobju, v katerih so me plesalci skušali voditi lahkotno, a v resnici ni bilo to nič kaj prijetno. Spodaj nekaj razmišljanj o tem, kako voditi nežno, a hkrati jasno.

V salsi pogosto govorimo o "lahkotnem" (v angleščini light) vodenju in sledenju. Tokratni prispevek se bo osredotočil na vodenje. Brez skrbi, tudi sledenje bo prišlo na vrsto. ;) Ampak kot rečeno, danes o vodenju.

Z izrazom "lahkotno vodenje" tukaj opisujem vodenje z minimalno močjo oz. jakostjo fizičnega stika med plesalcem in plesalko*. Nežen fizični stik torej pomeni lahkotno vodenje, močnejši fizični stik pa bolj čvrsto vodenje.

Lahkotno vodenje velja za neke vrste "sveti gral" v salsi. Vsi želijo voditi lahkotno. Plesni učitelji učijo, da za obračanje plesalke zadostuje že lahen dotik ramena, morda samo dvig roke. In to drži. Premalo pa se, po mojem mnenju, upošteva vse ostale "signale", ki sploh omogočijo lahkotno vodenje.

V spodnjem videu mednarodno priznana plesna inštruktorja Magna Gopal in Mark Anthony plešeta brez kakršnega koli fizičnega stika. Zanimiv izziv, ki se ga lahko kdaj lotite tudi s svojimi plesnimi sošolci ali prijatelji.



Lahkotno vodenje - da ali ne?

Ko sem razmišljala o tej temi, sem se najprej vprašala, ali je lahkotno vodenje sploh res zaželeno. Hitra raziskava med mojimi Facebook prijateljicami iz Slovenije in tujine je pokazala, da je.

Na lestvici od 1 do 5, kjer 1 predstavlja najbolj lahkotno možno in 5 najbolj čvrsto možno vodenje, so se glasovi plesalk (in tudi nekaterih plesalcev, ki občasno nastopajo v vlogi vodečega) porazdelili tako:

Stopnja 1: šest glasov
Stopnja 2: devet glasov
Stopnja 3: sedem glasov
Stopnja 4: ///
Stopnja 5: /// 

Veliko plesalk se je strinjalo tudi, da imajo ob počasnejših skladbah raje bolj lahkotno vodenje, prav tako so dodale, da je veliko odvisno od sposobnosti plesalca.

Torej je jasno - plesalke imamo rade precej lahkotno vodenje. Ampak pod določenimi pogoji.

Kako voditi lahkotno

In smo pri bistvu. Kako sploh voditi lahkotno? Kako to napraviti prijetno za plesalko?

Kot rečeno, so me k današnjemu zapisu spodbudile izkušnje s plesišča. Plesalci, ki te "potapkajo" po ramenu in pričakujejo od tebe dva obrata. Brez kakršne koli priprave ali česa podobnega. 

Lahko to izpeljem? Lahko. 
Je prijetno? Ni.

Eden od tistih, ki najbolj slovijo po lahkotnem vodenju, je gotovo Frankie Martinez. Pri njem boste na tečaju denimo slišali, da plesalec le dvigne roko in se plesalka obrne. Hkrati pa boste na njegovih tečajih več kot kjer koli drugje slišali o položaju telesa, kotih, umikanju z linije ... Toplo vam priporočam ogled spodnjega videa.


To je čudovit prikaz "lahkotnega" vodenja. Lahkotno vodenje (in sledenje) ne pomeni, da plesalec ne vodi. Pomeni, da vodi z deli telesa, ki niso roke. Pomeni veliko več osredotočanja na položaj telesa (na obeh straneh - plesalčevi in plesalkini). To je zame tudi prehod v salso, ki je veliko več od veselega poskakovanja naokoli, ampak pomeni povezovanje dveh teles v eno gibanje, ustvarjanje nečesa novega.

Iz videa je seveda razvidno, da mora določena pravila spoštovati tudi plesalka. Če teh pravil plesalka ne pozna ali jih ne upošteva, lahkotno vodenje seveda ne bo mogoče. Enostavno pravilo na tem področju je: začni lahkotno in če to ne prinese želenega rezultata, stopnjuj moč oziroma čvrstost vodenja do stopnje, kjer se bo plesalka primerno odzivala.

Torej, plesalci, lahkotno vodenje - absolutno da! Plesalke si ga želimo, ga obožujemo. Vendar pa se ga lotite pravilno. In se zavedajte, da gre za veliko več kot zgolj "tapkanje" po ramenu.

Naslednjič pa rečemo še kakšno o lahkotnem sledenju. Iz razprave na Facebooku je namreč moč razbrati, da je plesalcem to pogosto trn v peti.

In seveda se odpira še vprašanje, kako doseči kontrolo nad telesom, ki vam bo omogočila tako lahkotno vodenje in sledenje. Odgovor na kratko: footwork. Več pa v prihodnjih prispevkih! Sledite blogu ...

Zdaj veš, kakšno je moje razmišljanje, moje dojemanje. Kakšno je tvoje? Se strinjaš, ne strinjaš? Želiš deliti kakšne svoje izkušnje na temo lahkotnega vodenja? Komentarji so zelo dobrodošli! Zanima me tvoje mnenje!

_______

*Za potrebe besedila uporabljam izraz plesalec in plesalka, čeprav se "plesalec" nanaša na vse vodeče in "plesalka" na vse vodene, ne glede na njihov spol. Tudi sama kdaj vodim, tako da razumem, da vloge niso vedno razdeljene po spolih.

Komentarji

Priljubljene objave